“`html
İETT’nin 2025 Yılı Bütçesi İBB Meclisi’nde Onaylandı
İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi, İETT’nin 2025 yılı için belirlediği 60 milyar 800 milyon liralık bütçeyi oy çokluğuyla kabul etti. Toplantıda söz alan Bağcılar Belediye Başkanı Abdullah Özdemir, ulaşımın ucuzlatılacağı vaadinin gerçekleşmediğini belirterek, “Geçtiğimiz 10 yıl içinde sadece 5 kez zam yapılırken, son 5 yılda 8 kez zam yapıldı. İstanbul’daki ulaşım sorunlarının yanı sıra, asansör ve yürüyen merdiven arızaları da mevcuttur. 116 yürüyen merdiven ve 63 asansör, 18 Kasım itibarıyla halen hizmet verememektedir.” diye konuştu.
Kasım ayı 4’üncü toplantısı, İBB Meclisi 2. Başkanvekili Gökhan Gümüşdağ başkanlığında Saraçhane’deki belediye binasında gerçekleştirildi. İETT’nin 2025 yılı bütçesi hakkında bilgi veren İETT Genel Müdürü İrfan Demet, “İETT olarak 832 hatta günlük 64 bin sefer düzenliyoruz. İstanbul genelinde 6 bin 786 araçla, yaklaşık 5 milyon yolculuk gerçekleştiriyoruz.” şeklinde açıklamada bulundu.
İETT’nin Araç Filosu ve Hizmet Çeşitliliği
İETT, toplamda 3 bin 766 araca sahiptir; bu araçlar 2 bin 814 otobüs, 702 metrobüs ve 250 elektrikli araçtan oluşmaktadır. Özel taşımacılık filosu ise, 2 bin 111 Özel Halk Otobüsü ve 909 kooperatif aracı ile toplam 3 bin 020 aracı kapsamaktadır. “Araç filomuzu yenileme projemizde 2019’da 3 bin 065 olan sayıyı, 2024’te 3 bin 516’ya çıkararak büyük bir artış sağladık.” diye ekledi.
Gelir-Gider Durumu ve Bütçe Açığı
Irfan Demet, “Bugün bir yolcudan elde edilen ortalama gelir 10,6 lira, ancak ortalama gider ise 35,5 lira. Bu durumda yaşanan açık, 14 milyar 400 milyon lira olarak hesaplanmaktadır.” açıklamasında bulundu. 2025 yılı gider bütçesi 60 milyar 800 milyon TL olarak belirlenirken, gelir bütçesi 46 milyar 400 milyon TL olarak öngörülmektedir.
Ulaşım Problemleri ve Eleştiriler
AK Partili Bağcılar Belediye Başkanı Abdullah Özdemir, “2018-2019 döneminde metrobüs sistemini eleştiren CHP, şimdi ise aynı yöntemlerle devam etmekte. Metrobüs yolculuğunun iki katına çıkarılması vaadi henüz gerçekleşmemişken, yaşanan aksaklıklar İstanbulluları zora sokmakta. ‘Yürü be İstanbul’ uygulaması sadece bir gündem maddesi olmaktan öteye geçmedi.” şeklinde konuştu.
Özdemir, “2010 ile 2020 yılları arasında ulaşımda yapılan zam sayısı 5 iken, son 5 yılda bu rakam 8’e çıktı. Mevcut durumda metro hatlarının artırılması söz konusu değil. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin İETT’si, ciddi mali zorluklarla karşı karşıya kalmaktadır.” ifadelerinde bulundu.
“`